Vanhetessa energiantarve vähenee. Tämä johtuu lähinnä fyysisen toiminnan vähenemisestä.
Luonnolliseen vanhenemiseen kuuluu, että aktiivisuus asteittain vähenee ja sen seurauksena lihasmassa pienenee. Lihakset käyttävät eniten energiaa, joten vähentynyt liikunta ja pienentynyt lihasmassa johtavat kehon energiatarpeen vähenemiseen.
Tämän takia on hyvä liikkua säännöllisesti.


On tärkeää syödä paljon ravinteita sisältävää ruokaa, koska kehon ravintoainetarve on vanhetessakin yhtä suuri kuin nuorempana, joskus suurempikin.

 


 

Voi johtua eri ongelmista, että syö liian vähän tai yksipuolisesti ja saa siten liian vähän ravintoaineita, esim. sosiaalisen elämän muutokset, lääkitys tai heikentynyt liikuntakyky. Vain itselleen ruoan laittaminen voi tuntua turhalta, kun on jäänyt yksin. Ruokahalu voi kadota jos maku- ja hajuaistit ovat heikentyneet, mutta se voi myös olla merkki niin fyysisestä kuin psyykkisestäkin sairaudesta. Kehon vanhetessa ja liikkumisen muuttuessa vaikeammaksi, voi kaupassa käynti ja ruoan valmistaminen olla hankalaa. Silloin voi kahvi ja pulla usein korvata lämpimän aterian, jolloin ihminen ei saa joka päivä kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.

 

Iän mukana kasvaa riski kärsiä aliravitsemuksesta. On tavallista, että eri syistä syödään huonommin kuin ennen. Aliravittu ihminen on heikompi ja hän sairastuu helpommin tartuntoihin, mikä puolestaan heikentää ruokahalua ja seurauksena on matalan energia- ja ravintoainesaannin ja sairauksien paha kierre. 

 

Ruoan tulee olla monipuolista ja vaihtelevaa täyttääkseen kehon eri ravintoainetarpeet.
Ruoan tulee sisältää paljon kuituja. Vanhemmat ihmiset kärsivät usein kovasta vatsasta ja ummetuksesta, mihin auttaa runsas juominen. Miltei kaikki vanhemmat ihmiset tarvitsevat lisää D-vitamiinia.
Kyky tuntea janoa vähenee iän mukana ja vanhemmat ihmiset kärsivät helposti nestevajeesta, mikä on myös tärkeä syy juoda tarpeeksi paljon.
Ihmisen energian ja ravinnon tarve on yksilökohtainen.

 

Pieniä neuvoja  
· Syö monipuolisesti ja vaihtelevasti
· Syö säännöllisesti
· Älä korvaa aterioita kahvilla ja pullalla.
· Jaa ruoka pieniin annoksiin syötäviksi tasaisesti pitkin päivää.
· Syö mielellään pieni välipala ennen nukkumaan menoa.
· Velli on hyvä vaihtoehto, sitä on helppo syödä ja siitä saa nestettä.
· Kutsu ystävä kylään ja syökää yhdessä. Ateriasta tulee paljon hauskempi.
· Muista juoda runsaasti.

 

 

 

 

Like it? Share it!