Raaseporin uusi visuaalinen identiteetti kuvastaa alueen monipuolisuutta

Raaseporin kaupunki on saanut 10-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi uuden visuaalisen identiteetin.

Visuaalinen uudistus on lajissaan ensimmäinen Raaseporin ensimmäisen 10 vuoden aikana ja tulee näkymään kaupunkikuvassa sekä kaupungin markkinointimateriaalissa. Kaupungin vaakuna jää käyttöön virallisissa yhteyksissä. Uuden visuaalisen identiteetin, joka kattaa myös tähän asti omalla visuaalisella ilmeellä toimineen Visit Raaseporin, on suunnitellut bränditoimisto Marker Creative.

- Raaseporin kaupunki on itsessään aarreaitta brändi-identiteetin suunnittelun kannalta. Historia ruukkeineen ja linnoineen, Tammisaaren vanhan kaupungin kujat ja koko alueen upea luonto saaristoineen. Ne yhdistettynä retkeilyyn, lähiruokaan ja lukuisiin taide- ja kulttuuritapahtumiin tekevät Raaseporista ihanteellisen lähtökohdan, kertoo designer Timo Tontti Marker Creativesta.

 

- On ollut inspiroivaa työskennellä Markerin tiimin ammattilaisten kanssa ja uuden monimuotoisen visuaalisen identiteetin parissa, kertoo Petra Louhimies, tiedottaja ja uudistuksen projektipäällikkö Raaseporin kaupungilta.
- Uusi identiteetti, joka otetaan käyttöön nyt tammikuussa 2019, antaa meille paljon uusia mahdollisuuksia ja on käytännöllinen sekä digitaalisissa kanavissa että painotuotteissa tai miksipä ei myös vaikkapa sisustuksessa – konkreettisia esimerkkejä uuden ilmeen käyttötarkoituksista voi nähdä jo nyt torstaina 17.1.2019 kun kaupungintalolla on avoimien ovien päivä, jatkaa Louhimies.

Uusi ilme on Timo Tontin mukaan modulaarisesti leikittelevä kokonaisuus, jossa värien, muotojen ja typografian esikuvat löytyvät kaupungista.
- Muun muassa uusi väripaletti on yhdistelmä alueen luontoa ja Tammisaaren vanhan kaupungin puutaloista löytyvää värikarttaa. Raitakuosi vie ajatukset merellisyyteen, tivoliin ja muihin alueen tapahtumiin. Raaseporin uusi ilme kunnioittaa historiaa, mutta ennen kaikkea sen pitää palvella tässä ajassa ja digitaalisissa sovelluksissa, sanoo Tontti.

Logon lisäksi on suunniteltu myös Made in Raseborg -leiman, jota sekä kaupunki että alueen yritykset voivat käyttää markkinoinnissaan. Suunnitelmissa on muun muassa vauvan body, jonka tuoreet raaseporilaiset saavat lahjaksi neuvoloiden kautta. Made in Raseborg -leima esitellään yleisölle jo viikonloppuna 18.-20.1.2019 Helsingin matkamessuilla.
- Tuottajat ovat suhtautuneet erittäin positiivisesti yhteiseen merkintään, jonka avulla voimme tuoda esiin paikallisia tuotteita. Lanseerauksen jälkeen leima on kaikkien Raaseporissa tehtyjen tuotteiden ja palveluiden käytössä, kertoo Raaseporin matkailupäällikkö Ville Vuorelma.

 

Vuoden alussa myös raasepori.fi ja visitraseborg.com uudistuvat sekä teknisesti että visuaalisesti. 

  

Like it? Share it!